Początek lekcji jest decydującym momentem. Tutaj rozpoczyna się walka o skupienie uwagi naszych uczniów. Francuski neurobiolog Stanislas Dehaene w swoim bestsellerze " Jak się uczymy" pisze, że głównym zadaniem dzisiejszego nauczyciela jest ciągłe zwracanie uwagi na uwagę uczniów. Co zrobić, żeby bodźce płynące z naszej strony nie zostały uznane przez uczniowskie mózgi za nieważne? Poniżej prezentuję jeden z wypróbowanych sposobów.
POMYSŁ - SZUKANIE PODOBIEŃST I RÓŻNIC

Wybieramy po 9-12 pojęć związanych z tematem, którym będziemy się zajmować.
Umieszczamy po 3 lub 4 pojęcia bądź słowa w rzędzie. Tworzymy trzy takie rzędy.
W wygenerowaniu pomysłów może nam pomóc chat GPT. Wystarczy, że zapytamy go: Co wiąże się z ... naszym tematem? i gotowe.
Kliknij napis, żeby skorzystać z podpowiedzi.
PRZYKŁADY
Może być to temat łatwy np. Möbel
Stuhl Badewanne Lampe
Sessel Schreibtisch Mikrowelle
Waschbecken Kissen Sofa
lub bardziej skomplikowany np. gesunde Ernährung
zunehmen fasten grillen
Fleisch Sahne Vollkornbrot
eine Diät halten Essgewohnheiten Vielfalt
Powyżej przykłady z języka niemieckiego, ale metodę można zastosować na każdym przedmiocie.
Słowa możemy zapisać na tablicy, wyświetlić bądź wydrukować.
Uczniowie pracują w parach. Mogą zająć się jednym wersem lub wszystkimi trzema. Wspólnie zastanawiają się, które z podanych trzech słów w każdym rzędzie nie pasuje do pozostałych i dlaczego. Po chwili dzielą się swoimi pomysłami. Proszę wierzyć na słowo. Kreatywność uczniowska nie zna granic.
Kolejnym krokiem jest ustalenie wspólnie tematu lekcji oraz zastanowienie się, co już na ten temat wiemy.
W literaturze fachowej dużo pisze się o głębokim uczeniu się. Znajdując podobieństwa i różnice czyli przetwarzając materiał na poziomie semantycznym uczymy się właśnie w ten sposób.
Po więcej inspiracji zapraszamy wraz z Katarzyną Drausal na szkolenie na ten temat.
